Președintele rus Vladimir Putin a acordat un interviu postului de televiziune Rossiya-1 în Sochi, Rusia, la 3 iunie 2022. Printre altele, acesta spune ca este posibil să se transporte cereale din Ucraina prin Dunăre și prin România. Redam mai jos interviul integral.
Pavel Zarubin:Domnule președinte, tocmai am urmărit întâlnirea dumneavoastră cu șeful Senegalului, care este și actualul lider al Uniunii Africane. El și-a exprimat, și de fapt, în ultima săptămână, multe țări și-au exprimat îngrijorarea nu atât de mult în legătură cu criza alimentară, ci se tem de o foamete pe scară largă, deoarece prețurile mondiale ale alimentelor sunt în creștere, la fel ca și cele ale petrolului și gazelor, Aceste probleme sunt legate între ele. Bineînțeles, Occidentul dă vina pe Rusia și pentru acest lucru. Care este situația reală în acest moment, cum evoluează ea? Și ce credeți că se va întâmpla pe piețele alimentare și energetice?
Vladimir Putin: Da, într-adevăr, asistăm la încercări de a atribui Rusiei responsabilitatea pentru evoluțiile de pe piața mondială a alimentelor și pentru problemele tot mai mari de acolo. Trebuie să spun că aceasta este o altă încercare de a arunca vina pe altcineva. Dar de ce?
În primul rând, situația de pe piața mondială a alimentelor nu s-a înrăutățit ieri sau chiar odată cu lansarea operațiunii militare speciale a Rusiei în Donbass, în Ucraina.
Situația a luat-o razna în februarie 2020, în timpul eforturilor de contracarare a pandemiei de coronavirus, când economia globală era la pământ și trebuia să fie revigorată.
Autoritățile financiare și economice din Statele Unite, din toate punctele de vedere, nu au găsit nimic mai bun decât să aloce sume mari de bani pentru a sprijini populația și anumite întreprinderi și sectoare economice.
În general, noi am făcut aproape același lucru, dar vă asigur că am fost mult mai preciși, iar rezultatele sunt evidente: am făcut acest lucru în mod selectiv și am obținut rezultatele dorite fără a afecta indicatorii macroeconomici, inclusiv creșterea excesivă a inflației.
Situația a fost destul de diferită în Statele Unite. Masa monetară din Statele Unite a crescut cu 5,9 trilioane în mai puțin de doi ani, din februarie 2020 până la sfârșitul anului 2021 – o productivitate fără precedent a mașinilor de tipărire a banilor. Masa totală de numerar a crescut cu 38,6%.
Aparent, autoritățile financiare americane au crezut că dolarul este o monedă globală și că se va răspândi, ca de obicei, așa cum a făcut-o în anii precedenți, se va dizolva în economia globală, iar Statele Unite nici măcar nu vor simți acest lucru. Dar acest lucru nu s-a întâmplat, nu de data aceasta. De fapt, oamenii decenți – și există astfel de oameni în Statele Unite – secretarul Trezoreriei a declarat recent că au făcut o greșeală. Așadar, a fost o greșeală făcută de autoritățile financiare și economice americane – nu are nimic de-a face cu acțiunile Rusiei în Ucraina, nu are nicio legătură.
Și acesta a fost primul pas – și unul mare – spre actuala situație nefavorabilă a pieței alimentare, pentru că, în primul rând, prețurile alimentelor au crescut imediat, au crescut. Acesta este primul motiv.
Al doilea motiv a fost reprezentat de politicile lipsite de viziune ale țărilor europene și, mai ales, de politica Comisiei Europene în ceea ce privește energia. Vedem ce se întâmplă acolo. Personal, cred că mulți actori politici din Statele Unite și din Europa au profitat de preocupările firești ale oamenilor cu privire la climă, la schimbările climatice, și au început să promoveze această agendă ecologică, inclusiv în sectorul energetic.
Totul pare în regulă, cu excepția recomandărilor necalificate și nefondate cu privire la ceea ce trebuie făcut în sectorul energetic. Capacitățile tipurilor alternative de energie sunt supraestimate: energie solară, eoliană, orice alte tipuri, energie pe bază de hidrogen – acestea sunt perspective bune pentru viitor, probabil, dar astăzi nu pot fi produse în cantitatea necesară, cu calitatea necesară și la prețuri acceptabile. Și, în același timp, au început să subestimeze importanța tipurilor convenționale de energie, inclusiv, și mai ales, a hidrocarburilor.
Care a fost rezultatul acestei situații? Băncile au încetat să mai acorde împrumuturi pentru că erau sub presiune. Companiile de asigurări au încetat să mai asigure afacerile. Autoritățile locale au încetat să mai aloce loturi de teren pentru extinderea producției și au redus construcția de transporturi speciale, inclusiv conducte.
Toate acestea au dus la o penurie de investiții în sectorul energetic mondial și, ca urmare, la creșterea prețurilor. Vântul nu a fost atât de puternic pe cât se aștepta în cursul anului trecut, iarna s-a prelungit, iar prețurile au crescut instantaneu.
Pe lângă toate acestea, europenii nu au ascultat cererile noastre insistente de a păstra contractele pe termen lung pentru livrarea de gaze naturale către țările europene. Au început să le reducă. Multe sunt încă valabile, dar au început să le reducă. Acest lucru a avut un efect negativ asupra pieței energetice europene: prețurile au crescut. Rusia nu are absolut nimic de-a face cu acest lucru.
Dar imediat ce prețurile la gaz au început să crească, prețurile crescute la îngrășăminte au urmat, deoarece gazul este utilizat pentru a produce o parte din aceste îngrășăminte. Totul este interconectat. De îndată ce prețurile la îngrășăminte au început să crească, multe întreprinderi, inclusiv cele din țările europene, au devenit neprofitabile și au început să se închidă cu totul. Cantitatea de îngrășăminte de pe piața mondială s-a prăbușit, iar prețurile au crescut dramatic, spre surprinderea multor politicieni europeni.
Cu toate acestea, i-am avertizat în legătură cu acest lucru, iar acest lucru nu are nicio legătură cu operațiunea militară a Rusiei în Donbass. Acest lucru nu are nicio legătură cu aceasta.
Dar când am lansat operațiunea noastră, așa-numiții noștri parteneri europeni și americani au început să ia măsuri care au agravat situația atât în sectorul alimentar, cât și în producția de îngrășăminte.
Apropo, Rusia reprezintă 25% din piața mondială a îngrășămintelor. În ceea ce privește îngrășămintele potasice, Alexander Lukașenko mi-a spus acest lucru – dar ar trebui să verificăm de două ori, desigur, deși cred că este adevărat – în ceea ce privește îngrășămintele potasice, Rusia și Belarus reprezintă 45 % din piața mondială. Aceasta este o cantitate extraordinară.
Randamentul culturilor depinde de cantitatea de îngrășăminte pusă în sol. De îndată ce a devenit clar că îngrășămintele noastre nu vor fi pe piața mondială, prețurile au crescut instantaneu atât la îngrășăminte, cât și la produsele alimentare, deoarece, dacă nu există îngrășăminte, este imposibil să se producă cantitatea necesară de produse agricole.
Un lucru duce la altul, iar Rusia nu are nimic de-a face cu asta. Partenerii noștri au făcut ei înșiși o mulțime de greșeli, iar acum caută pe cineva pe care să dea vina. Bineînțeles, Rusia este cel mai potrivit candidat în această privință.
Pavel Zarubin: De altfel, tocmai s-a raportat că soția șefului celor mai mari companii de îngrășăminte de la noi a fost inclusă în noul pachet european de sancțiuni. La ce vor duce toate acestea, în opinia dumneavoastră?
Vladimir Putin: Acest lucru va înrăutăți o situație proastă.
Britanicii și mai târziu americanii – anglo-saxonii – au impus sancțiuni asupra îngrășămintelor noastre. Apoi, după ce și-au dat seama ce se întâmplă, americanii au ridicat sancțiunile, dar europenii nu au făcut acest lucru. Ei înșiși îmi spun în timpul contactelor: da, trebuie să ne gândim la asta, trebuie să facem ceva în această privință, dar astăzi nu au făcut decât să agraveze această situație.
Acest lucru va înrăutăți situația de pe piața mondială a îngrășămintelor și, prin urmare, perspectivele de recoltă vor fi mult mai modeste, iar prețurile vor continua să crească – asta este. Aceasta este o politică absolut mioapă, eronată, aș spune, pur și simplu stupidă, care duce la un impas.
Pavel Zarubin: Dar Rusia este acuzată de oficiali de rang înalt că împiedică cerealele care se află de fapt acolo, în porturile ucrainene, să plece.
Vladimir Putin: Ei blufează, și voi explica de ce.
În primul rând, sunt câteva lucruri obiective și le voi menționa acum. Lumea produce aproximativ 800 de milioane de tone de cereale, de grâu, pe an. Acum ni se spune că Ucraina este pregătită să exporte 20 de milioane de tone. Așadar, 20 de milioane de tone din 800 de milioane de tone reprezintă 2,5 la sută. Dar dacă pornim de la faptul că grâul reprezintă doar 20 la sută din toate produsele alimentare din lume – și așa este, nu sunt datele noastre, ci ale ONU – înseamnă că aceste 20 de milioane de tone de grâu ucrainean reprezintă doar 0,5 la sută, practic nimic. Acesta este primul punct.
Al doilea. 20 de milioane de tone de grâu ucrainean sunt exporturi potențiale. Astăzi, organismele oficiale americane spun, de asemenea, că Ucraina ar putea exporta șase milioane de tone de grâu. Potrivit Ministerului nostru al Agriculturii, cifra nu este de șase, ci de aproximativ cinci milioane de tone, dar bine, să presupunem că este vorba de șase, plus că ar putea exporta șapte milioane de tone de porumb – aceasta este cifra Ministerului nostru al Agriculturii. Ne dăm seama că nu este mult.
În actualul an agricol 2021-2022, vom exporta 37 de milioane și, cred, vom crește aceste exporturi la 50 de milioane de tone în 2022-2023.
În ceea ce privește expedierea grâului ucrainean, noi nu împiedicăm acest lucru. Există mai multe modalități de a exporta cereale.
Prima dintre ele. Îl puteți expedia prin porturile controlate de Ucraina, în primul rând în Marea Neagră – Odesa și porturile din apropiere. Noi nu am minat căile de acces la port – Ucraina a făcut acest lucru.
Le-am spus deja de multe ori tuturor colegilor noștri – lăsați-i să demineze porturile și lăsați navele încărcate cu cereale să plece. Vom garanta trecerea lor pașnică spre apele internaționale fără probleme. Nu există niciun fel de probleme. Dați-i drumul.
Trebuie să îndepărteze minele și să ridice navele pe care le-au scufundat intenționat în Marea Neagră pentru a îngreuna intrarea în porturile din sudul Ucrainei. Suntem pregătiți să facem acest lucru; nu vom folosi procesul de deminare pentru a iniția un atac de pe mare. Am spus deja acest lucru. Acesta este primul punct.
Al doilea. Există o altă oportunitate: porturile din Marea Azov – Berdyansk și Mariupol – se află sub controlul nostru și suntem gata să asigurăm o ieșire fără probleme din aceste porturi, inclusiv pentru grânele ucrainene exportate. Continuați, vă rog.
Lucrăm deja la procesul de deminare. Finalizăm această lucrare – la un moment dat, trupele ucrainene au pus trei straturi de mine. Acest proces se apropie de sfârșit. Vom crea logistica necesară. Aceasta nu este o problemă; vom face acest lucru. Acesta este al doilea punct.
Al treilea. Este posibil să se transporte cereale din Ucraina prin Dunăre și prin România.
A patra. Este posibil și prin Ungaria.
Și, în al cincilea rând, este posibil și prin Polonia. Da, există unele probleme tehnice, deoarece șinele sunt de ecartament diferit și trebuie schimbate boghiurile roților. Dar acest lucru durează doar câteva ore, atâta tot.
În cele din urmă, cea mai ușoară cale este să transportați cereale prin Belarus. Aceasta este cea mai ușoară și cea mai ieftină cale, deoarece de acolo poate fi expediat instantaneu în porturile baltice și mai departe în orice loc din lume.
Dar ar trebui să se ridice sancțiunile impuse Belarusului. Totuși, aceasta nu este problema noastră. În orice caz, președintele Belarusului, Alexander Lukașenko, a spus așa: dacă cineva dorește să rezolve problema exportului de cereale ucrainene, dacă această problemă există, vă rugăm să folosiți cea mai simplă cale – prin Belarus. Nimeni nu vă va opri.
Așadar, problema expedierii de cereale din Ucraina nu există cu adevărat.
Pavel Zarubin: Cum ar funcționa logistica pentru a-l expedia din porturile aflate sub controlul nostru? Care ar fi condițiile?
Vladimir Putin: Nu există condiții.
Ele sunt binevenite. Vom asigura o trecere pașnică, vom garanta abordări sigure către aceste porturi și vom asigura intrarea în siguranță a navelor străine și trecerea prin Marea Azov și Marea Neagră în orice direcție.
Apropo, mai multe nave sunt blocate în porturile ucrainene în acest moment. Acestea sunt nave străine, zeci dintre ele. Ele sunt pur și simplu blocate, iar echipajele lor sunt încă ținute ostatice.